PROPOSTA DE CINEFÒRUM

Aigua, un dret i no una mercaderia

Any: 2007 Direcció: Luna Haro

Durada: 20 minuts

Producció: Enginyeria Sense Fronteres

Gènere: Documental

Temes: Consum Responsable, Drets Universals

Recomanada: Es pot treballar a partir del segon cicle de la ESO

Sinopsi: Documental que desmitifica les raons per les quals cada vegada més es tendeix a compartir l’opinió que justifica una gestió privada de l’aigua, un recurs que ha estat històricament públic i que és un dret universal íntimament lligat al dret a la vida i al benestar.

Per què és important: Avui s’estableix una paradoxa. Mentre que les societats occidentals com les d’Europa i els EUA es beneficien d’un ple accés a l’aigua que ens arriba gràcies a un sistema de gestió pública, ens trobem amb el fet que les societats dels països en vies de desenvolupament, no tenen gairebé accés. Com a solució, es proposa una privatització del seu sistema de gestió. Això és, donar ajudes als seus governs perquè a través d’empreses facilitin un accés a l’aigua. Accés que, no oblidem, els usuàries i usuaris hauran de pagar, ja que és una empresa qui el gestiona. Així doncs, a què respon aquesta realitat?

Objectius específics:

  • Conèixer diferents pràctiques abusives que es duen a terme en certs àmbits de les relacions internacionals entre països del nord i el sud.
  • Ser conscients que hi ha societats en què l’aigua, un bé indispensable i d’ús quotidià a les nostres vides, és un bé de luxe.
  • Aprofundir en la qualitat de la cooperació internacional, indispensable

Propostes de treball i debat:

Aigua, un dret

  • En el vídeo es defensen diferents conceptes vinculats a l’aigua: aigua és vida, és sanitat,… Una de les persones entrevistades esmenta que l’accés a l’aigua significa una vida digna. Pots explicar a què es refereix?
  • En el vídeo s’explica com quan una localitat es convertia en municipi es va treballar per l’accés a l’aigua inclús abans que l’accés a l’electricitat o la il·luminació pública. Per què et sembla que això va ser així? Creus que el dret a l’accés a l’aigua avui té la mateixa importància?
  • Et proposem que realitzis un exercici de grup: es tracta que detectis les fonts públiques de la teva localitat o barri. Un cop detectades i fotografiades, feu una exposició a l’aula en què expliqueu:
    • N’heu trobat moltes o poques?
    • On les heu trobades? Us semblen llocs estratègics i de gran confluència de gent? Quina utilitat tenen o tenien? Com penseu que en el seu moment van influenciar la població i l’estructura del barri o municipi?

Privatitzar l’aigua, és millor?

  • Segons el documental, quines són les principals raons per les quals cal privatitzar l’accés a l’aigua? Per defensar la seva privatització, s’anomenen interessos sanitaris o econòmics?
  • Quins creus que són els interessos reals que hi ha darrere la privatització de l’aigua? Qui s’enriqueix amb la privatització de l’aigua? Qui s’empobreix es torna depenent de les institucions i l’economia global si es privatitza l’aigua?
  • Per quins motius les societats dels països en vies de desenvolupament no tenen accés a l’aigua com nosaltres? És un problema de diners o és un problema de recursos? Per quin motiu doncs, si en les societats occidentals l’aigua és pública, es vol privatitzar en els països en vies de desenvolupament? Per quin motiu l’aigua esdevé moneda de canvi? Per quin motiu l’economia internacional vol apropiar-se de l’aigua com a recurs i convertir-lo en un instrument de poder?
  • En una de les entrevistes, s’afirma que el dret a l’aigua no té a veure amb l’escassetat de l’aigua sinó amb què hi ha llocs on el seu accés és difícil. Segons aquesta afirmació, establiu un debat a l’aula per intentar resoldre com es pot solucionar aquesta dificultat d’accés. La gestió de l’aigua ha de ser pública o privada? Per què? Quins arguments a favor i en contra tendria cada opció.
  • Què us sembla l’experiència de Cochabamba on el pobre es va revolucionar quan el govern va prohibir que agafessin aigua de pluja o dels rius per al seu ús? Creus que aquesta opció és justa?

 Vocabulari específic:

Globalització econòmica, Privatització, Fons Monetari Internacional, Drets Humans Universals

Per saber més:

Ecolisima, el dret a l’aigua
Mapa de la distribució mundial de l’aigua

La entrada Aigua, un dret i no una mercaderia aparece primero en Foro Comunicación, Educación y Ciudadanía.